mandag den 16. januar 2012

Ray Kluun: Komt een vrouw bij de doktor - eller....."En slags kærlighed"


Da jeg har en hollandsk mand, er vi jævnligt i Holland. Især i de senere Ã¥r, hvor børnene er blevet større, har jeg opdaget, hvor dejligt det føles at glemme alt omkring mig, nÃ¥r jeg snuser rundt i en hollandsk boghandel. Og jeg bliver lidt stolt, nÃ¥r jeg ser alle de nordiske krimier, der er et hit dernede, Jo Nesbø, Marklund osv og ikke mindst vores egen Jussi Adler Olsen.  MÃ¥ske vores lands mest indbringende eksportindtægt.

Alene tidskriftsvæggen, ville kunne få enhver dansk tidsskriftudgiver til at savle. Med et land på 17 mio. er der et noget større marked for nicheblade, end der er i Danmark. For eksempel dette skønne Yoga magazine. Det føles som at spise slik, når jeg tygger dette blad i mig. Det er kommet mig så meget til gode i mit liv, at jeg fik lært hollandsk, da jeg boede dernede fra jeg var 19 til 22.

 

 I Holland har der været et stort hype om en særlig bog. Walters søster og en af vores venner havde læst den og var helt tosset med den, sÃ¥ den skulle jeg ogsÃ¥ prøve.

Bogen handler om et emne, der sikkert er skrevet mange bøger om efterhånden. Nemlig om en mand, hvis kone får brystkræft og dør af det. Og åhh nej, tænker du så måske, det magter jeg ikke at læse. Men denne bog er på alle mulige områder FULDSTÆNDIG kontroversiel, mærkelig, anderledes og vanvittig. Det stiller spørgsmålstegn ved alt, der er normalt.

Jeg var som en narkoman efter narko, da jeg læste den. Jeg var fuldstændig betaget, grinede højt af hans ironiske og sarkastiske humor. Blev genert og pÃ¥ grænsen til det forargede over hans meget meget ærlige beskrivelser af hans vanedannende sexeskapader.  Men der er en mening med galskaben. Jeg vil ikke afsløre, hvorfor denne bog er sÃ¥ kontroversiel. I Holland har den udløst kæmpe diskussioner. Er det ok, det han gør? Er det litteratur? Er det kærlighed? Den er baseret pÃ¥ en ægte historie, men er ikke hundrede procent autentisk. Man kan mene mange ting om den, men jeg ville elske at høre din mening. Jeg kan kun sige:

Læs den.

 


Den har fÃ¥et en masse priser og er oversat til en masse sprog. Senere fandt jeg ud af, at den er oversat til dansk. 





Men jeg advarer.

Den hænger i dig flere uger efter du har læst den.

Og jeg tør endnu ikke se filmen.

 


















3 kommentarer:

  1. Jeg har også læst den fordømte bog - for flere år siden og er stadig ikke kommet mig over den. Filmen skal jeg ALDRIG ALDRIG ALDRIG se.

    SvarSlet
    Svar
    1. yes yes yes - I know. Som en tunge der hele tiden vil hen til at rådden tand, selvom det gør ondt - skulle jeg absolut også pine mig selv med at læse 2'eren som hedder: På den anden side. Læs den maren. Det er god. Og ikke så hård. Synes du bogen er fordømt - i så fordømt at den ikke er værd at læse?
      kh Louise

      Slet
  2. Er den også oversat til dansk? Jeg vil straks skaffe den. Men lover du jeg ikke skal hulke-skrige mig igennem den? Jeg har aldrig grædt så meget til en bog som "En slags kærlighed". Den var så VILD!

    SvarSlet

Jeg ææælsker dine hilsner