tirsdag den 19. marts 2013

Elsker allerede Cathy...........

Har været til min første yogaklasse her, og hun underviste i Iyengar-yoga. Jeg elsker allerede Cathy. Som yogalærer er det utroligt dejligt at få undervisning af andre, se dem instruere og få ny inspiration. Det er det bedste. Skønt nok med pilates og aquagym - men yoga er for mig som at komme hjem. Til mig selv.


"Min" Cathy.

Denne time var særlig dejlig, for jeg har aldrig prøvet den del af yogaens verden som består af Iyengar-yoga. Må indrømme jeg havde en lille fordom om, at det var vældig omstændigt med en masse redskaber, megen perfektion og lige linjer... opspændthed. Det er det måske også hos nogen, men ikke hos Cathy. Hun smilede venligt til os alle og gjorde det personligt og fint.

Vel var der fokus på rigtighed men tilsat tilpas spansk afslappethed og Cathys blødhed, blev det en rigtig dejlig oplevelse.

Vi lavede en masse spændende kombinationer med bånd. På et tidspunkt sad vi på knæene med et bånd bundet fast om både ankler og knæ. Men det gav en fed effekt. Vi lavede mange stående stillinger med fokus på styrke i benene. Og vi stod længe i skulderstand.

Indenfor yoga taler man om yin-yang som to forskellige energier. Ying er den energiske, handlende, målrettede, maskuline energi og yin er den afspændte, restituerende, opbyggende, bløde, feminine energi. Som en modsætning til vores ying-verden har det været mest tillokkende for mig at skabe en ramme omkring min egen yoga som en yin-praksis. Nærende, rummende, opløftende og vitaliserende.

Jeg har i den grad prøvet, når der går rod i de to energier og min yin-energi ikke har fået næring.

Men her var vi i et fitnesscenter, som jo emmer af ying energi - alene musikken siger alt. Og Cathy var på arbejde for at skabe den særlige rolige stemning, der er så dejlig ved yoga. Men det lykkes for hende.


Beklager billedkvaliteten på mit virkelig dårlige telefoncamera. Da valget for mig stod mellem en Iphone istedet for min gamle eller denne tur var valget ikke svært. Derfor må vi alle leve med ringe billedkvalitet.

Jeg ved allerede ny ay jeg skal til yoga igen i morgen.

Vil du læse mere om Iyengaryoga så læs her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg ææælsker dine hilsner