fredag den 13. april 2012

Ud med søvnunderskud - ind med en lur



Kan jeg indhente søvnunderskud i weekenden?

 "Hvordan du tager et skridt i den rigtige retning for at overkomme overstimulering, angst og udbrændthed"

 - lød overskriften på det nyhedsbrev fra Sara Stover, som jeg modtager jævnligt. Hun har skrevet en bog, der hedder The way of the happy woman, som jeg har skrevet om her.

Jeg er en sucker for personlig udvikling, og da jeg, og mange andre jeg kender, kan nikke genkendende til overskriften, måtte jeg vide mere.

I en artikel fortæller hun om, hvorledes hun engang var stresset, nedbrudt og nedtrykt. Hun beskriver, hvorledes vores kroppe under pressede tider i livet, kæmper for at opretholde tempoet, de hurtige skift i vores liv, stress og ikke mindst vores indre overbevisninger. Disse "struggles" kan vise sig som søvnløshed, depression, angst, fordøjelsesproblemer, eksem, hormonelle forstyrrelser, udbrændthed og mere. Men hvordan kan vi omgås disse ubekvemmlige ting mere hensigtsmæssigt - spørger hun.

Ja, vi skal række ud efter behandlere og venner, men der er også få ting, vi kan beslutte at gøre. I dag.

Her er en ting. Af uransagelige veje kom hun til det råd, at hun i 40 dage skulle prøve hver aften at sætte sin alarm til klokken 21 og stoppe alle aktiviteter. Forberede sig til at gå i seng og sørge for at ligge i sin seng mellem 22 og 23 og sove til mindst kl. 7. Hver dag. Ingen undskyldninger.

Hendes krop åndede lykkeligt op af bar lettelse.

Men hendes tanker kæmpede tilbage: "Ja ja, det er godt med dig. Har prøvet det før. Det kan du ikke få til at passe ind i dit liv. Det er dumt, du er dum, du skulle være stærkere, mindre sårbar og mere energisk". Hjernen er en god tjener men en forfærdelig læremester for os. Men kroppen styrer, siger hun.

Kroppen har altid ret. 

Det var en kæmpe indsats at lave vanen om. Spise tidligere, dyrke motion tidligere, ordne praktiske ting tidligere, se venner tidligere (MEN HUN HAVDE INGEN BØRN RÅBER DU NOK HER), tvinge sig selv væk fra tv og computer.

Men hun begyndte at føle sig som sig selv igen, bedre fordøjelse, mere tykhudet, mindre angst og overvældelse. Mere glæde, mere taknemmelighed og andre positive følelser.

Det er da et tip, der er til at føle på. Tror jeg vil til at prøve det. Kroppen bliver glad, når vi er omsorgsfulde overfor den. Men vi har så få rollemodeller.

Tippet er hermed videregivet. Hvis du vil læse artiklen, kan du finde den her.

Billedet er lånt her.

2 kommentarer:

  1. Bare ikke nemt at stoppe al aktivitet kl. 21, når man hver anden uge arbejder til kl. 23.15, men jeg får da 7 timers søvn næsten hver nat - trods alt ;-) så mon ikke det går. Så er der bare lige ALLE de andre vaner jeg må prøve at kæmpe med:) Måske jeg virkelig skulle prøve om jeg ikke kunne finde tid til lidt yoga. (Måske hvis jeg strikke en poncho til dig, du så kunne undervise mig?:))

    SvarSlet
    Svar
    1. Er du da vimmer OM jeg vil. Hvis du strikker en poncho til mig - vil jeg ikke bare undervise dig i yoga, jeg vil lave dig dit personlige yogaprogram, som du kan lave hjemme og tilbede dig resten af mit liv! Jeg elsker dem der strikker til mig, og du er den første!

      Slet

Jeg ææælsker dine hilsner