fredag den 3. februar 2012

Kræver livet ikke ind imellem smøger og rødvin? - Om skabsrygning af mentholcigaretter

To 40-årige kvinder sidder på Café Ulla Terkelsen, London i Aalborg:

- vi skal ikke ryge vel?

- nej det skal vi ikk - siger jeg.

Senere på vej hjem i bilen.

- Ej skal vi ikke købe smøger inde på tanken?

- Hvis du bliver fuldstændig ramt af selvhad bagefter, så skal vi ikke, siger jeg.

- Nej det gør jeg ikke, for jeg kan jo godt lade være.

- ok - så gør vi det. Men jeg SKAL have rødvin til.

- åh hvor er det dejligt, siger veninde. Du er til yoga og meditation, men du gider godt ryge smøger og drikke øl med mig.

To drenge kommer gående ind mod tanken.

- Nej pas lige på, jeg skal lige se, om det er nogen jeg kender..... siger veninde med et forjaget udtryk i ansigtet (måske sladrer de til hendes søn).

Senere på venindes altan i 5 graders frost, iført snestøvler og dynejakke står vi. Veninde ryger for på mentholcigaretterne, jeg ryger med.

Lyset må ikke tændes, for tænk hvis nogen ser os. Så vi står i mørke og kigger på stjerner.

Senere da jeg kommer hjem, går jeg ud og vasker hænder, børster tænder og drikker vand, inden jeg kysser godnat.

- mor, hvorfor lugter du af røg?

- Jeg har været sammen med nogen, der røg - prøver jeg først aldeles utroværdig.

..... Vera ser på mig.

Ok - jeg røg en cigaret sammen med veninde.



Jeg kan ikke lide, når du ryger, siger hun.

Nej, jeg gør det ikke igen. Jeg ser lidt ned.

Ahhhh lort også. Jeg ved, jeg ikke kommer til at holde mit løfte til hende. Måske skulle jeg bare hoppe ind i skabet igen og sluge nøglen.

1 kommentar:

  1. haha, bortset fra at jeg ikke har børn, så kender jeg godt det der alt alt for godt. Det er virkelig for dumt. Virkelig. Nogle gange så siger jeg nej til at mødes med nogle af de venner jeg har der ryger fordi jeg ikke har rygrad nok til at lade være med at ryge. Og det er dumt fordi det smager ikke godt, og er usundt og alt det andet.

    SvarSlet

Jeg ææælsker dine hilsner