fredag den 13. januar 2012

Jeg er heldig at have en mor

Og synes, hun skal hyldes.

Fordi hun kommer og hjælper mig en gang i mellem og gider gøre ting, jeg ikke selv gider. Selvom hun:

- snuser i ethvert kontoudtog eller lønseddel hun kan finde
- læser i vores private dagbøger
- nøje skriver sig bag øret, hver eneste lille bon hun kan finde
- giver pigerne store slikposer, selvom jeg siger, hun ikke må, lige inden de skal spise. Men det vil hun da sk....  på.

Men hun er tilgivet. Fordi hun altid hjælper. Og det føles som balsam i kroppen og jeg smiler, når jeg ser at hun:

- gider stikke næsen dybt ned i vores vasketøjskurv

- har stillet vores sko pænt, som vi ellers bare kyler ind i skabet

- sirligt har samlet alle de tomme glas og flasker i bæreposer og stillet dem i garagen, som ellers bare hober sig op under vasken i bryggerset, og som jeg arrigt bare sparker dybere ind i skabet.

- rydder op på børnenes værelser og lægger deres tøj pænt i i skabet - steder som jeg har opgivet og som giver mig dårlig energi, hver gang jeg ser ind i dem - men som jeg heller ikke gider rydde op i.

- skurer vores køkkenvask med en skuresvamp, så den stråler og ikke ligner den snaskede omgang den plejer. Når W og jeg er færdige med at rydde op efter aftensmaden, er vi så lykkelige for, at det er overstået, at vi ikke gider ordne køkkenvasken. Derfor er den altid klammo. Indtil momse kommer.

- tømmer vores brændeovn for aske og støvsuger den!

- gør ruden i brændeovnen fin ren, som vi heller aldrig gider

- tømmer gamle gymnastiktasker, som hober sig op

- kommer med søde sommerblomster til mig om sommeren, som hun liiiige har fundet billigt, og som liiige passer til den krukke

- gider at fjerne stearin fra lysestager, som er så fedtet ind i stearin, at man ikke kan se at det rent faktisk ER lysestager.

- kommer med 100 par strømper til børnene, som hun har fundet til 5 kroner, når de trænger allermest

Det er dejligt, når momse kommer. 


Her tager hun den ned af bjerget i Vietnam.

Gid jeg selv er lige så frisk, når jeg bliver 76.



7 kommentarer:

  1. Cute... I'm glad you're enjoying the fam, Loui. I miss my Mor more than I can put into words... So far away. I wonder sometimes if it's worth it... But do I really just move back for her or live my own life and see her when I can? (Not that she ever asks or ever will, that's not the issue) But hard choices indeed... Any advice, O'Clever One? She turned 61 yesterday and had a B-Day dinner with family and all I could do was call on a phone. Felt stupid and foreign...

    Haaber alt vel med dig og alle. Happy New Year herfra California.

    Always,

    -Kimbo

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kim
      Tak for din ærlige og rørende kommentar. Jeg kan virkelig mærke helt ind i knoglerne, hvor meget du savner din mor, og det kan jeg godt forstå. Hun er en prægtig kvinde, som fylder med sin energi på en inspirerende måde, der hvor hun er. Jeg husker hende tydeligt fra vores barndom, og hvordan hun virkelig havde meninger og spredte hygge i jeres hjem, og i den grad forstod at samle familien. Jeg skal afsløre at især hendes måde at forberede julen på, og hendes juleudstilling med nisser og snelandskab er noget, som gav en følelse hos mig, som jeg virkelig ønsker at give til mine egne børn. Jeg husker også den åben- og ærlighed der var mellem jer børn og jeres forældre.
      Jeg kan også genkende den længsel, som jeg tror der altid er i expats til sit oprindelige land, og selvfølgelig sin familie. Jeg tror ikke nødvendigvis, det giver dig mere lykke at bo tæt på din mor. Vi har alle længsler. Og kunsten er nok at rumme vores længsler. Det er så prisværdigt, at du savner din mor. Der er så mange, der ikke gør det. Det er et tegn på at du har en dyrebar relation til din mor og det er noget at være taknemmelig for. Også selvom I ikke er tæt i det daglige. Lykken er ikke nødvendigvis at være sammen på fødselsdage, selvom vi gerne vil - ifølge min overbevisning. Lykken er at have en god relation - uanset hvor man er i verden. For det er smertefuldt, hvis det ikke er tilfældet. Din mor er i dit hjerte og du er i hendes. Og tro mig, for hende bliver du aldrig fremmed, selvom du føler dig det. I nyder hinanden, når I ses. Og det er godt. Længslen er kærlighedens pris. So far - disse bevingede ord. Og tag nu en Corona og skål på vores mødre.
      Kærlig hilsen Louises brevkasse:-)

      Slet
  2. Fantastisk Louise - dejligt at du har sådan en frisk og fantastisk mor, en hyldest til hende!! Kk. Signe

    SvarSlet
  3. Du burde rent faktisk åbne en brevkasse - sikke et flot svar til Kimbo...

    SvarSlet
  4. HA HA HA HA. Jeg æææælsker den måde du æææælsker din mor på! Og jeg ææælsker næsten lige så højt den måde du skriver om din kærlighed til hende på. Hun er skøn -as is you. Kommer til at tænke på min (også højt elskede) mor-Conni, og overvejer nu at tilgive hende, at hun ikke har inviteret os andre med på Charter i de 3 uger hun er afsted lige nu (eller i de 3 uger hun var afsted i november):-)
    P.s. tør ikke skrive kommentar på dit "Maren" indlæg endnu. Er stadig alt alt for imponeret og star-fucker-agtigt til at præstere en "jeg er (også) fed med de fede" agtig kommentar. Arbejder på sagen.

    SvarSlet
  5. hæh hæ Lise - ville nu lige overveje en ekstra gang om en mor overhovedet KAN tilgives for ikke at invitere jer med på 3 ugres charter. For hulan da.
    og Ja det kan godt være at jeg er berømt nu, hvor MAren har skrevet tilbage - men tro mig - jeg glemmer aaaaaldrig mine venner - så skriv du roligt hæ hæ

    SvarSlet
  6. ....heller ikke når du engang skal bestille den der tur til Amsterdam med Maren-pigen vel? I'm in.

    SvarSlet

Jeg ææælsker dine hilsner